Перевірки стану пожежної безпеки можна умовно поділити на зовнішні (які проводяться органами пожежного нагляду) та внутрішні (які проводяться керівниками та фахівцями підприємства).
Особливо важливу роль в попередженні пожеж відіграють внутрішні перевірки стану пожежної безпеки. Досить ефективним є їх поєднання із оперативним триступеневим контролем з охорони праці, що дозволяє ефективно використовувати час керівників та не розробляти додаткову реєстраційну документацію. Питання пожежної безпеки будуть при цьому частиною програми вказаних перевірок.
Окремо слід здійснювати додаткові перевірки під час проведення тимчасових вогневих робіт на підприємстві (в цьому випадку відповідно до Правил ПБ оформляється наряд-допуск), тому що ризики виникнення загорання підвищуються. Результати цих перевірок записуються в наряд-допуск.
Контроль за додержанням вимог законодавства з питань пожежної безпеки підприємствами здійснює Державний департамент пожежної безпеки МНС України. Права та обов’язки державних інспекторів викладені в Положенні про Державний департамент пожежної безпеки, затвердженому постановою КМУ №500 від 11 квітня 2002р.
Загальна процедура перевірки така: за відповідним направленням територіального органу пожежної безпеки проводиться оперативна, цільова або планова перевірка підприємства під час якої співробітники пожежного нагляду перевіряють протипожежний стан підприємства та здійснення раніше рекомендованих протипожежних заходів, а саме:
- здійснюють візуальний огляд території, підприємства, технологічного обладнання, будівель і приміщень, виконання тимчасових вогневих робіт;
- перевіряють стан протипожежних розривів між будівлями, під’їзні шляхи до них, наявність та стан пожежного обладнання, пожежної автоматики, засобів зв’язку, надійність функціонування зовнішнього та внутрішнього протипожежного водопостачання;
- перевіряють виконання організаційних заходів щодо забезпечення пожежної безпеки (наявність дозволів на початок роботи, проведення навчання та інструктажів персоналу, протипожежних тренувань тощо).
За результатами перевірки співробітники пожежного нагляду складають припис встановленої форми. В ньому зазначаються заходи пожежної безпеки з попереднього припису, які не були виконані підприємством протягом встановленого терміну. Далі зазначаються нові запропоновані заходи щодо усунення виявлених недоліків і вказуються терміни їх виконання. В приписі вказуються дані про час проведення перевірки та в присутності яких посадових осіб підприємства вони проводилися.
Припис має бути підписаний інспектором (або старшим групи), який проводив обстеження, та отриманий лише керівником підприємства (або спеціально уповноваженою посадовою особою) за його підписом.
Жодна з вимог, висловлених усно, не є обов’язковою для виконання.
Припис складають щонайменше у двох примірниках: один залишається у органах пожежного нагляду для контролю, а інший протягом п’яти робочих днів після перевірки передається підприємству для виконання.
Під час отримання припису необхідно з’ясувати такі питання:
сутність кожного порушення;
вимоги якого конкретно нормативного акта з пожежної безпеки порушено, чи є цей акт чинним і чи поширюється він на обстежене підприємство(приміщення, технології тощо);
чи впливає виявлене порушення на безпеку евакуації людей у разі пожежі;
чи можна виявлене порушення кваліфікувати як адміністративне порушення;
які заходи допоможуть усунути порушення;
якими є вимоги щодо термінів усунення виявлених порушень (зважаючи на фінансові можливості підприємства).
Такий аналіз ситуації дає змогу виявити найважливіші порушення і вибрати оптимальний спосіб їх усунення.
Керівник підприємства має підписати такий документ, підтверджуючи, що він його одержав, і висловлюючи згоду з встановленими термінами виконання вказаних в ньому вимог.
У разі незгоди із запропонованими у приписі заходами чи термінами їх виконання припис у десятиденний термін з дня його вручення може бути оскаржено вищестоящому органу або посадовій особі Державного пожежного нагляду.